Vanlige spørsmål
Hovednøkler på avveie kan medføre økt innbruddsfare i gården, og tap av hovednøkler skal meldes til styret. Ved behov for ny nøkkel kontaktes styet, som bestiller den og varsler når den er ankommet.
Styrets epost: hfgate14.styret@gmail.com
Du må inkludere følgende informasjon i mailen:
- Navn
- Epost
- Mobil
- Nøkkelnummer:
Sameiet har en felles mal for skilt til ringeklokker og postkasser. For å få tilsendt denne tar man kontakt med styret og oppgir hva man ønsker at det skal stå på skiltet/skiltene.
Styrets e-postadresse: hfgate14.styret@gmail.com
Sameiet har en kollektiv tv- og internettpakke fra Telia, som faktureres gjennom den månedlige innbetalingen av fellesutgifter. Pakken kalles Flex Premium 50. Beboerne får tilbud om TV-pakke med 50 poeng samt 50 Mbps for strømming. Velger man bort TV-pakken får man i stedet strømming med 750 Mbps. Velger man bort strømmetjenester kan man få TV-pakke med 110 poeng. Den enkelte seksjonseier kan for egen kostnad utvide tv- og/eller internett-tjenester ytterligere, og vil da bli fakturert direkte fra Telia for dette.
Sameiet har bygningsforsikring i Gjensidige. Kontakt styret via epost: hfgate14.styret@gmail.com
KORTTIDSUTLEIE
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Styret er ansvarlig for økonomien i boligselskapet, og de har mulighet for å øke felleskostnadene ved behov. Eierne vil som regel innen rimelig tid varsles om den planlagte økningen.
Nei, du kan ikke endre forfallsdatoen. Dersom det er ønskelig med en betalingsutsettelse, ta kontakt med boligforvalter OBF på firmapost@obf.no eller 22 12 23 40.
Ja, vi tilbyr både eFaktura og AvtaleGiro. Når du skal betale en originalfaktura i nettbanken din kan du følge linken for AvtaleGiro eller eFaktura. Legg inn de ni første sifrene av KID-nummeret på fakturaen som eFaktura-referanse. Ved AvtaleGiro vil du trekkes automatisk såfremt det er nok penger på kontoen og at trekkgrensen er satt høyt nok. For eFaktura må derimot betalingen bekreftes i nettbanken. Du må da velge det alternativet som passer deg best.
Merk deg at det kan ta noen uker før betalingsavtalene trer i kraft. Derfor bør du følge med den første tiden og betale manuelt til avtalen er i gang.
Som eier har man en rekke forpliktelser overfor boligselskapet. Manglende betaling er å anse som et betalingsmislighold. Kravet blir purret og fulgt opp etter gjeldende rutiner. Inndrivelseskostnader belastes skyldner. I ytterste konsekvens, vil betalingsmislighold resultere i salgspålegg av leiligheten.
Dersom kravet er gått til inkasso, kan du logge inn på selvbetjeningsportalen til Klare Inkasso for enklere håndtering. Her vil du finne oversikt og status gjeldende mottatt krav og eventuelt tidligere krav.
Du kan også ta direkte kontakt med Klare Inkasso på kundeservice@klarefinans.no eller 75 40 36 00.
Det er ikke registrert betaling av opprinnelig krav fra ditt boligselskap. Oppfølging av kravet er derfor overført til Klare Inkasso. Har du spørsmål til varselet kontakter du Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.
Er det to eiere av leiligheten må innfordringen mot begge eierne gjøres parallelt. Hovedkravet og renter skal kun skal betales èn gang, mens gebyrer og eventuelle salær skal betales av begge eierne. I praksis betyr dette at den ene fakturaen skal betales I sin helhet, mens medeier kun skal betale purregebyr/salær. Har du spørsmål til dette kontakter du Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.
Nei, du kan ikke endre forfallsdatoen. Dersom det er ønskelig med en betalingsutsettelse, ta kontakt med OBF på firmapost@obf.no eller 22 12 23 40.
Du finner svar på vanlige spørsmål, samt guider, på naborom.no.
Her kan du se guide for hvordan du legger til leietaker og hustandsmedlem i din bolig.
Her kan du se guide for hvordan du publiserer et innlegg via appen Naborom.